center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Miért működnek az álláshirdetési website-ok?
Damjanovich Nebojsa, www.damjanovich.hu, 2007. január 28.

„Gondolj nagyot és légy boldog!” – monster.com

Ha egy mondatban kellene válaszolni erre a kérdésre, akkor a siker receptje a következőképpen nézne ki. A vállalat hirdessen és ne az álláshirdető, közben mind a két célcsoportra ügyelnünk kell, automatizálva amit csak lehetséges az üzleti folyamatokban, folyamatos látogatottságot és reklámhelyeket biztosítva ezzel a website-unkon, mely optimalizálása szorosan összefügg a hatékonyságmérési mutatókkal. De mivel egy kicsivel több helyünk, van nézzük meg tételesen, hogy  mik azok a szabályok, amelyeket álláshirdető website-nak teljesíteni kell.

1. szabály: a vállalat hirdessen, ne az álláskereső!
Sok próbálkozás volt (és lesz is, mert képtelenek vagyunk tanulni mások hibáiból) olyan üzleti modell megvalósítására, amikor az online álláshirdető website pénzt akart szedni az álláskeresőktől. Akármi is volt a fizetési megoldás, és bármilyen ösztönzőt használtak, ez az üzleti modell nem volt működőképes. Hosszabb távra a vállalat az, amely visszatérő ügyfélként többször is fogja használni szolgáltatásainkat, és valljuk be, kevesebb „potenciális ügyféllel” kell foglalkozni, ha vállalatokat keresünk, mint álláskeresővel.

2. szabály: ügyelj a célcsoportjaidra!
Attól, hogy a vállalatok a fő bevételi forrás nem szabad elfelejteni az álláskeresőket sem, hiszen ha nincs érdeklődő a website-on, akkor a vállalat sem fog azon a helyen hirdetni. A toborzáskor – ugyanúgy mint a reklámkampányoknál – fontos a mennyiség, de a pontos célzás is. Ha tehát kevés és beazonosíthatatlan álláskereső fogja használni a website-ot, akkor miért hirdessen a vállalat azon a helyen??? FIGYELEM: nem mentség a „minőségi website” és az „információéhes használók”! A minőség ebben az üzletágban a sok és „célozható” látogatottságban és az akadálymentes szolgáltatás használatban rejlik.

3. szabály: automatizálj amit csak lehet!
Az akadálymentes szolgáltatás használatot pedig, csak úgy tudunk elérni, ha az ilyen website-on automatizáljuk amit csak lehet. A hirdetésfeladás, kategorizálás, a regisztráció és önéletrajz beadás az álláskeresőknek, legfrissebb állásajánlatok bemutatása a nyitóoldalon és jelenleg hirdető cégek megmutatása csak néhány a lehetséges funkciónak, amit ilyen website-on automatizálni lehetne.
Minimális munka – maximális hatékonyság. Amennyiben kevesebb automatizációval rendelkezünk, akkor természetesen azokat a feladatokat emberi erőforrással kell megoldanunk, ami időt és pénzt jelent. (Hibákról nem beszélve!)

4. szabály: gondoskodj a látogatottságról!
A website látogatottságának növelése minden online vállalkozásnál kritikus feladat. Sokan nem veszik komolyan (vagy nem tudják), hogy a vállalkozás ettől függ. A website-ot leginkább egy ABC-hez tudom hasonlítani, ami egy zsákutcában van. Ki az, aki ismeri ezt az ABC-t? A dolgozói, a zsákutca lakói és azok az emberek, akik a főutcáról néha-néha benéznek és felismerik, hogy a kis házikó egy ABC-t rejt. Ha a boltot nem hirdetjük, akkor ne is várjuk, hogy látogatott lesz. Hasonló a helyzet a website-okkal. A website-ra látogatók a következő helyekről érkezhetnek: más website-okról linkeken keresztül, keresőkből, e-mailekből, ha a honlapot elmentettük a „kedvenceink” közé, és direkt begépeléssel a böngészőbe.

Persze, a más website-okról érkezőket tudjuk „irányítani”, pontosabban a számukat meghatározni, azaz növelni azáltal, hogy hirdetünk azokon a website-okon. Ebben az esetben jobban fel tudjuk hívni a figyelmüket saját ügyünkre és elhozni őket honlapunkra.

Sokféle online reklám létezik, de a látogatottság növelés nem feltétlenül pénzbe kerül. Ha keresőbarát website-unk van akkor sok kulcsszóra a mi website-unk egy-egy oldala fog a keresők találati oldalán megjelenni és ezáltal felhasználók jöhetnek hozzánk. Másik, kevésbé szofisztikált eszköz a partnerség, amikor „tartalmat” (speciális álláshirdetési témát) adunk olyan website-nak, akik megfelelő célközönséggel rendelkeznek. A partnerség lehet ingyenes vagy jutalékos formában elszámolva.

5. szabály: ha látogatott a website értékesíts reklámot rajta!
Szinte senki nem dobja el azt a lehetőséget, hogy a látogatott website-ot, a létező üzleti modell mellett felkínálja reklámfelületként is. Hagyományos banner (képi) formák és szponzorációk érdekesek a megrendelőknek is, főleg azért, mert a látogatókról regisztráció miatt sokat lehet megtudni.

6. szabály: hatékonyságmérés – optimalizálás
Nincs hatékonyság mérés nélkül, és nincs mérés szoftver nélkül. Legalábbis ami a website-okat illeti. Gondolok itt leginkább a webanalitikai eszközökre, mint amilyenek a Webtrends, Hitbox vagy az ingyenes, de hatékony Google Analytics. Ezek a szoftverek nem csak a látogatottságmérésre szolgálnak, hanem arra is, hogy az online és offline kampányainkat tudjuk mérni és optimalizálni, illetve a website tartalmat, elhelyezést és formát javítani.

Damjanovich Nebojsa

Miért működnek az álláshirdetési website-ok? www.damjanovich.hu, 2007. január 28.